De Routekaart
De Routekaart naar medemenselijke arbeidsovereenkomsten geeft je houvast om stap voor stap zelf aan de slag te gaan met conscious contracting in jouw organisatie.
Het project Conscious Contracting helpt organisaties om hun overeenkomsten ondersteunend te
maken aan de onderlinge relatie en aan te laten sluiten bij de kernwaarden en missie van de organisatie.
De focus ligt hierbij op de werkgever-werknemer relatie en daarbij passende arbeidsovereenkomsten.
De Routekaart naar medemenselijke arbeidsovereenkomsten geeft je houvast om stap voor stap zelf aan de slag te gaan met conscious contracting in jouw organisatie.
Voor organisaties (> 10 medewerkers) die zelf aan de slag willen met hun arbeidsovereenkomsten is er het online Do-It-Yourself traject.
Enkele grote organisaties (> 1.000 medewerkers) gaan onder intensieve begeleiding van ons projectteam aan de slag.
In ons project ontwikkelen we ook activiteiten specifiek gericht op (bedrijfs)juristen, zoals inspiratiesessies.
Op deze pagina hebben we de meest voorkomende vragen over conscious contracting alvast voor je beantwoord.
Bekijk de veelgestelde vragen“Een arbeidsovereenkomst mag uitstralen waar wij bij gemeente Alkmaar in geloven. Betrokkenheid, duidelijkheid én een warm welkom bij Team Alkmaar.”
“Kan dit niet anders?”, vroeg Rozemarijn van Renssen zich vijf Jaar geleden af toen ze haar eerste medewerker in dienst nam bij MINDCARE. Zeven maanden later resulteerde dat in een kleurrijke onepager in ‘Jip en Janneke-taal’ en met aansprekende afbeeldingen.
Het traditionele contract verdween afgelopen jaar in de prullenbak bij Rel (Regionaal Energieloket en GreenHome) en maakte plaats voor een onepager. “De nieuwe overeenkomst is veel meer ‘des Rels’”, zegt Naomi Evers.
"Ik merkte steeds vaker dat ik me bezwaard voelde om onze arbeidsovereenkomst te mailen. Deze stond vol met juridische tekst, waarbij ik als werkgever mijn risico’s probeerde uit te bannen. Of je dat even wil tekenen."
Het stond al een tijdje op de prioriteitenlijst van PostNL om de arbeidsovereenkomst aan te passen. PostNL richt zich met de pilot op de bijna 16.000 postbezorgers, ongeveer de helft van alle medewerkers.
Autonomie, competentie en verbinding. Volgens Actief Zorg dé kernwaarden die zorgen voor gelukkige klanten en medewerkers. Ze komen dan ook overal in terug binnen de thuisorganisatie.