Praktijkvoorbeeld

VIISI

5 juni 2023

Viisi is een organisatie met een duidelijke missie: let’s change finance. Deze missie draagt het team van 35 Viisionairs graag uit, waarbij ze zich met hart en ziel inzetten voor deze purpose. Als hypotheekadviseurs willen ze namelijk de hypotheekwereld veranderen. Tom van der Lubbe, een van de vier Co-Founders van Viisi: “Wij zijn van mening dat de financiële sector een verantwoordelijkheid naar de maatschappij toe heeft. Financiële dienstverlening moet relationeel zijn in plaats van transactioneel, wat het nu te vaak is. Ons grote doel? Dat de woningmarkt zo snel mogelijk CO2-neutraal wordt, dus in lijn met het Parijse klimaatakkoord.” Marc-Peter Pijper, verantwoordelijk voor Viisi Insights, vult aan: We willen een omgeving creëren waarin alle Viisionairs hun eigen dromen, hun ‘persoonlijke why’, kunnen verwezenlijken.” Viisi geeft hier invulling aan door de werknemers op de eerste plaats te zetten. Er is een duidelijk hiërarchie van stakeholders: ‘people first, customers second, shareholders last’.

Zelforganisatie vanuit Holacracy

Viisi is de eerste financiële dienstverlener in de wereld die Holacracy heeft ingevoerd. Daarbij is ze één van de weinige organisaties die haar gehele organisatiestructuur open heeft staan voor iedereen die daarin geïnteresseerd is. Er zijn geen managers of managementlagen, maar zelforganiserende teams. Deze manier van werken komt vanuit de overtuiging dat intrinsiek gemotiveerde mensen het best tot hun recht komen en het gelukkigst zijn als ze zelf beslissingen kunnen nemen, zie ook de zelfbeschikkingstheorie (Deci/Ryan). Mede hierdoor is Viisi een voorbeeld van een organisatie met een unieke medemenselijke manier van werken: vanuit vertrouwen en met radicale transparantie. Pijper: “Viisi kenmerkt zich door een hoge mate van autonomie. De teams hebben een grote beslissingsbevoegdheid over het uitvoeren van de werkzaamheden en op welke manier ze doelen bereiken. Een misverstand over holacracy is dat er geen hiërarchie is, die is er wel degelijk maar wordt niet ingevuld door klassieke managementlagen. Elke rol, hoe klein ook, heeft eigen autonomie met betrekking tot de doelstelling van die rol, maar werkt uiteindelijk toe naar de purpose van de organisatie.“

Een kunstwerk als arbeidscontract

Viisi is ook een voorloper als het gaat over Conscious Contracting. “Er leefde al langer het idee dat het klassieke arbeidscontract een vorm was die niet bij Viisi paste. In het arbeidsrecht zijn de meest relevante zaken geregeld en als werkgever mag je alleen positief van de wet afwijken”, aldus Pijper. Viisi had al jaren geleden een transparant salarismodel ingevoerd waarin de salarissen gescheiden werden van prestatie en waarin op basis van het loyaliteitsprincipe iedere medewerker ieder jaar een vaste salarisstijging krijgt. Door Viisi’s zelforganiserende structuur zijn er geen functies en ook geen functietitels. Iedereen vervult een aantal rollen, die de teams zelf bedenken en aanpassen wanneer de situatie daarom vraagt. Sinds de invoering van het transparante salarismodel met vaste inschaling op basis van werkervaring, het ontbreken van boni of andere individuele incentives of vergoedingen, was een groot gedeelte van het oude arbeidscontract overbodig.

“Het idee ontstond, dat het arbeidscontract geen document moet zijn waarmee je naar je eigen advocaat gaat om het te laten controleren, maar iets waardoor je je welkom voelt en het liefste aan de muur zou willen hangen. Het zou zelfs een kunstwerk kunnen zijn,” aldus Pijper. Viisi betrok tekenaar en grafisch ontwerper Joost Swarte, bedenker van de ‘Klare lijn’, bij het project. Hij vertaalde Viisi’s People first filosofie, duurzaamheid en de zelfbeschikkingstheorie in de onderstaande prent.

Samen met Daniël Maats van BVDV Advocaten & Fiscalisten werkte Viisi aan de juridische kant. Nieuwe medewerkers ondertekenen het kunstwerk en daarbij een Welkomstbrief, waarin een aantal persoonlijke zaken staan die juridisch vastgelegd moeten worden: Startdatum en duur arbeidscontract, parttime/fulltime, beloning, ‘hoofdrol’ en -werkzaamheden. Het kunstwerk en de welkomstbrief verwijzen dmv een QR code naar een pagina op de Viisi website met daarop een aantal afspraken en toegang tot alle secundaire arbeidsvoorwaarden.

Tip voor andere ondernemers

Wanneer je kijkt naar de arbeidsovereenkomst, is het goed om na te denken over wat dit betekent voor de persoon die in dienst komt. Welk gevoel wil je iemand geven? Waar er tegenwoordig veel tijd gestoken wordt in de pre boarding en onboarding, wordt er nogal eens vergeten dat het tekenen van een arbeidsovereenkomst een belangrijk onderdeel is. Pijper: “De arbeidsovereenkomst als product weerspiegelt de cultuur van je organisatie. Het gevoel dat je uitstraalt is het beginpunt, daar begint de binding mee. Wanneer je graag wilt dat mensen autonoom kunnen zijn, dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen en ze hierbij een gevoel van zingeving hebben, dan moet dat weerspiegeld worden in de arbeidsovereenkomst. Vasthouden is loslaten. Vertrouw erop dat je die 20 pagina’s niet nodig hebt.”

Zelf aan de slag?

Wil jij ook een medemenselijke arbeidsovereenkomst? Download dan de Routekaart om direct zelf aan de slag te gaan of meld je aan voor ons Do-It-Yourself traject Conscious Contracting dat start in februari en september 2024.

Blijf op de hoogte van onze vorderingen, achtergrondinformatie over conscious contracting en inspirerende praktijkvoorbeelden.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief