23 september 2025
Bram Ladage
“Zonder onze medewerkers zijn we niets. Daar gaat bijna alle aandacht naartoe.”. Zo bouwt Bram Ladage aan groei vanuit medemenselijkheid
Bij Bram Ladage draait het om meer dan verse patat. Het Rotterdamse familiebedrijf bouwt doelbewust aan betere samenwerkingen, binnen de eigen teams, met franchisenemers én met leveranciers. Mede-eigenaar en franchisegever Wesley Ladage vertelt hoe ze vanuit duidelijke waarden, eenvoudige afspraken en veel aandacht voor medewerkers zijn uitgegroeid van marktkraam tot een formule met 45 locaties, een servicekantoor met 19 collega’s en in totaal circa 500 medewerkers.
Van marktkraam tot formule: groeien zonder de ziel te verliezen
Wat in 1967 begon met zeven marktplekken van oprichter Bram Ladage, is uitgegroeid tot een volwassen franchiseorganisatie. Ladage: “Zijn eerste dagomzet was 13 gulden 67. Inmiddels gaan we dit jaar door de 30 miljoen heen. Een flink bedrijf dus, met nu 45 locaties.”
De ambitie: professionaliseren en tegelijk de familiecultuur vasthouden. Ruim 10 jaar geleden al ontwikkelde Bram Ladage samen met Elise Natte (Business Strateeg met haar bedrijf Face the Future en tevens Interim Directeur Rotterdammers 4 Rotterdammers) de missie ‘iedereen gek op patat’ en het patat-DNA: Passie, Plezier, Aandacht, Teamwork, Authenticiteit en Theater zijn de centrale kernwaarden.
Het patat-DNA is niet alleen een poster aan de muur. Het stuurt werving, onboarding, leiderschap, doorgroei en franchise aan. Zo ontstaat een herkenbare ervaring aan de counter én achter de schermen.
Jong instromen vraagt om duidelijkheid en vertrouwen
Veel instromers zijn 14–22 jaar. Werken in een snackbar staat niet altijd bovenaan het ‘werkverlanglijstje’. Toch is er bij Bram Ladage geen sprake van een personeelstekort. Oprechte aandacht en duidelijk laten zien welke doorgroeimogelijkheden er zijn – van medewerker tot franchisenemer – werkt bij deze doelgroep goed.
Ladage: “Lange juridische teksten en formele procedures werken afschrikkend. We gaan eerst whatsappen. Wat tof dat je gesolliciteerd hebt, leuk. Hoe gaat het, wat voor school doe je? Al dat soort dingen. En als het past en er een soort van vertrouwen is op de app, dan spreken we af. We luisteren en kijken echt goed wat de behoeftes zijn van onze medewerkers. Dat proberen we ook per generatie inzichtelijk te krijgen. Wat is nou belangrijk voor hen? Hoe kunnen wij aansluiten op die doelgroep?”
Foto: Wesley Ladage (fotograaf: Duy Vu Dinh)
Aanpassingen in contracten en processen: duidelijk, uitnodigend, waardengedreven én juridisch kloppend
Er werden de afgelopen jaren flinke veranderingen doorgevoerd in de werving, onboarding, leiderschap, doorgroei en franchise. De vraag die daarbij constant in het achterhoofd werd gehouden: hoe maken we het zó duidelijk, uitnodigend en waardengedreven dat het werkt op de vloer én juridisch klopt? De volgende zaken werden onder andere aangepakt:
One-pager arbeidsovereenkomst en compact handboek
De arbeidsovereenkomst werd één helder A4 met twee blokken:
- Wat bieden we jou (duur, uren, cao, proeftijd, loon, verlof en praktische extra’s)
- Wat vragen we terug (het patat-DNA)
Zaken die om meer uitleg vragen staan in een compact handboek waar vanuit de overeenkomst naar verwezen wordt.
Onboarding in kleine stappen
Nieuwe medewerkers krijgen een introductievideo over de historie en het DNA van het bedrijf te zien. Er zijn dagprogramma’s waar micro-skills worden getraind en korte instructievideo’s, bijvoorbeeld over hoe je patat moet snijden en bakken. Ook vinden er regelmatig korte evaluaties plaats. Zo weet iedereen elke dag wat er verwacht wordt, doet iedereen dingen op dezelfde manier en groeit het zelfvertrouwen snel.
Doorstroom tot en met franchisenemer
Er is een helder pad met doorgroeimogelijkheden uitgezet: van medewerker, naar eerste medewerker, naar assistent-bedrijfsleider, naar bedrijfsleider, naar franchisenemer.
Ongeveer 85% van de franchisenemers stroomt intern door. Voor iedere medewerker is een nieuwe stap bedacht. Fysiek is het werk eigenlijk niet vol te houden tot 67 jaar. Bram Ladage gaat daarom al tijdig, zo rond het veertigste levensjaar, het gesprek aan over passende vervolgstappen in het franchisenemerschap, het openen van een tweede filiaal of de mogelijkheid om het eigen filiaal later door te verpachten aan de bedrijfsleider.
Leidinggeven met aandacht
Franchiseondernemers dragen de dagelijkse zorg voor hun teams en krijgen coaching vanuit het servicekantoor. Wesley Ladage bezoekt de locaties regelmatig en werkt met de 20-60-20-benadering: extra aandacht waar nodig, zonder de rest uit het oog te verliezen.
Medemenselijk ondernemen in de praktijk
Medemenselijk ondernemen is bij Bram Ladage geen papieren exercitie maar een groeicultuur. Het gaat om vertrouwen in mensen, zorgen voor elkaar wanneer het moeilijk wordt en om duidelijke afspraken in begrijpelijke taal.
Een voorbeeld dat indruk maakt: bij zorgen rond het functioneren van een franchisenemer koos Ladage niet voor een juridische benadering, maar voor het gesprek. Dit leidde tot tijdelijke ontzorging en een duurzame oplossing: terugschakelen in het aantal vestigingen dat de betreffende franchisenemer onder zijn hoede had. Ladage: “Je gaat eerst naast iemand zitten. Wat is nú goed voor jou én de zaak? Dat doe je met familie.”
Ook in de keten is vertrouwen leidend. Leveranciersrelaties zijn langlopend, met duidelijke service-afspraken en oog voor duurzaamheid “we’re in this together”.
Contracten zijn zo kort als kan, zo lang als moet: bij medewerkers compact en begrijpelijk, bij franchise scherper op kwaliteit en merkbewaking.
Wat levert het op?
- Geen personeelstekort, sneller landen, sneller leren
De drempel is laag, instromers voelen zich gezien en durven meteen te doen. - Laag verzuim
Op de vestigingen is een zeer laag ziekteverzuimpercentage van 1,4%. Teamverantwoordelijkheid helpt daarbij. Ladage: “Als je je ziek meldt, dan moet je zelf voor vervanging zorgen. Medewerkers voelen zich ook een soort van bezwaard dat ze zich ziek melden. Ze zeggen niet af bij een pijntje in de tenen of als ze in het weekend een keer lekker feestgevierd hebben.” - Loyaliteit en doorstroom
Veel interne doorgroei naar leidinggevende rollen en franchisenemer. - Consistente merkbeleving
Het patat-DNA is zichtbaar aan de counter: plezier werkt aanstekelijk. - Schaalbaar én warm
De formule groeit, de familiecultuur blijft voelbaar.
Zo is het conscious contract van Bram Ladage een voorbeeld waarmee ze hun tijd ver vooruit waren. Helemaal passend bij wie ze zijn en hoe ze met medewerkers omgaan.
Zelf aan de slag?
Breng medemenselijkheid in de kern van je organisatie
Ga aan de slag met concrete beproefde instrumenten om economische én maatschappelijke waarde te combineren en centraal te stellen in je organisatie. Ondernemen met oprechte aandacht voor de behoeften en belangen van medewerkers, klanten, leveranciers, de maatschappij én aandeelhouders. Dát is pas slim zaken doen.
Maak gebruik van praktische tools en toepassingen voor:
- Medemenselijke arbeidsovereenkomsten
- Betekenisvolle dialoog in de inkoopketen
- Een sociaal incassobeleid
- Constructieve dialoog tussen bestuur, toezicht en medezeggenschap
Meteen aan de slag? Boek hier een gratis in-company workshop voor een plan van aanpak op maat.
Ook een arbeidsovereenkomst die past bij de identiteit van je organisatie én juridisch stevig staat?
Doe mee met Do-It-Yourself traject Conscious Contracting!
Op 7 oktober start een nieuw Do-It-Yourself traject Conscious Contracting. In 4 maanden werk je toe naar een nieuwe arbeidsovereenkomst die past bij de identiteit van je organisatie én juridisch stevig staat. Inclusief (juridische) support van ons projectteam, tips voor de inzet van AI en veel inspirerende praktijkvoorbeelden. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Klik hier om je aan te melden en voor meer informatie.
Maatwerk begeleid traject
Wil je met meer intensieve begeleiding van ons projectteam aan de slag met conscious contracting? Dan is ons begeleid traject iets voor jouw organisatie. In dit betaalde maatwerk traject pakken we samen de arbeidsovereenkomst(en) van jouw organisatie aan. Klik hier voor meer informatie.